keskiviikko 14. toukokuuta 2014

Sopeutuva vaimo

Olin eilen kirjastossa viettämässä omaa aikaa ja keräsin kassillisen kirjoja, leffan ja levyjä mukaani. Minun voi ehkä aistia elävän aviollista ja kasvatuksellista kasvuvaihetta, sillä mukaani tarttui muutama aihealueen opus sekä tietysti pari pakollista leivontakirjaa. (Pojan valmistujaisjuhla lähestyy.)

Yhden kirjoista olen lukenut aiemminkin, Laura Doylen Heikko, vahva vaimo. Aion ottaa kirjan opit käyttööni ja tulen tarvitsemaan paljon tukea tässä projektissa. Doylen näkemyksen mukaan avioliiton harmonia ja onni löytyy siitä, että vaimo lopettaa miehensä ja yhteisen elämän kontrolloinnin ja arvostelun. Vaimo lopettaa neuvomisen, arvostelun ja aloittaa miehensä kritiikittömän kunnioittamisen ja luottamisen tämän kykyihin huolehtia perheestään. Lopputuloksena on aviomies, joka huolehtii perheensä hyvinvoinnista ja vaimonsa kaikista tarpeista. Tunnistan itseni, paitsi neuvonnan saralla myös arvostelussa. Kerron miehelle, mitä hänen tulee tehdä ja miten. Sen sijaan minun pitäisi kertoa hänelle mitä minä haluan (ei kuitenkaan sitä, miten mies toimii, jotta saan haluamani asiat) ja keskittyä huolehtimaan omasta hyvinvoinnistani. Laura Doylen mukaan pitäisi tehdä kaksi listaa; toinen asioista, joista minun tulee hyvä olo, vaikka en erityisemmin pidä asioiden tekemisestä ja toinen lista asioista, jotka tuottavat minulle pelkkää iloa. Molemmilta listoilta pitäisi joka päivä tehdä 2-3 asiaa, jotka tuottavat minulle hyvää oloa. Yksi syy jatkuvaan kriittisyyteen muita kohtaan on se, että tinkii omaa hyvinvointiaan lisäävistä asioista. Kun voi hyvin omissa nahoissaan, jaksaa paremmin arvostaa muita ihmisiä.

Miten vaimo sitten sopeutuu, kuten kirjan termi kuuluu? Vaimo lakkaa neuvomasta ja ohjailemasta miestä, aloittaa miehen kuuntelun ja vastaa "aivan niin", vaikka mielessä olisi pari muutakin ajatusta. Vaimo ei neuvo miestä enää ruoanlaitossa, lapsen hoitamisessa, pihatöissä, autolla ajamisessa tai rahan käytössä. Vaimo ei enää osta miehensä vaatteita tai valitse niitä ulos lähtiessä. Vaimo ei puutu miehen käyttämään hammastahnaan. (Auts, mistä Laura Doyle voi tietää....) Aloitetaan näillä. Miehen tapa tehdä asioita on oikea ja hyvä. Mies on se sama osaava ja taitava mies, jonka kanssa nainen on mennyt naimisiin. Sillä olisihan aika kummallista, että vaimo olisi valinnut itseään huonomman miehen?

Tulen raportoimaan kuinka tämä projekti edistyy. Jos kukaan vain haluaa liittyä hankkeeseen omassa parisuhteessaan, niin please do.Tiivistetty ilmaisuni ei tee oikeutta kirjalle, kannattaa lukea se. Oikeasti se vaikuttaa järkevältä ja toimivalta, vaikka olen vielä järkytyksen tilassa. Tavoitteeni on kuitenkin harmonia ja läheisyys avioliitossa, ja ennenkaikkea omasta (inhottavasta) kontrolloinnistani eroon pääseminen.

12 kommenttia:

  1. I'm in! Tosin on aika raskasta, kun nyt vaan sattuu olemaan koko ajan oikeassa ;) Mutta ehkä voi välillä antaa sen toisenkin olla.

    VastaaPoista
  2. Aim in. Paitsi että, mä näemmä olen se opeutuva vaimo jo nyt. Kauhistuttavaa kun ajattelee. Mutta onpas sopoisa elämä. Sen huomaa siitäkin, et jos alan komentaan tai neuvoon, niin iloinen mieheni muuttuu vähemmän iloiseksi. En ole alistunut tai mitään sellaista, en, mutta kun jokainen hoitaa oman tontttinsa miten hoitaa, niin tunnelma on hyvä. Uskon tohonkin, et jos keskittyy itsensä hyvinvointiin ja ilahduttamiseen, niin muut ihmiset ei nypi samalla tavalla. Olen sitä taitoa opetellut tänä vuonna. MINÄ ENSIN!

    VastaaPoista
  3. Hmmm, kuulostaa mielenkiintoiselta. Käytännössä yritän kyllä moisia tapoja noudattaa, kun tuntuu, että tuo mies ihan osaa hommansa. Vielä paremmin menee, kun muistais aina kehua. Itsekin huomaan kehujen heti nostavan mielialaa ja tekemisen meininki on ihan eri kuin ilman. Nuo listat vois ottaa kyllä käyttöön, kun liian usein tekee vain sitä mitä pitääkin. Iloa ei kuitenkaan liikaa elämässä ole eikä se ole isoista asioista kiinni. Viime aikoina mua on ilahduttanut kovin kauniit paidat, jotka sain pääsiäisen aikoihin. ;)

    Puss!

    Pieta

    VastaaPoista
  4. I'm in, Dear! Vaikka en myönnä kamalasti jäkättäväni ja neuvovani, mutta sain muutamasta asiasta kiinni. Auts.
    Mutta tuo lista-tehtävä kuulosti kivalta, teen sen heti kotiläksynä tänään!!
    Ja kunnon projektissa pitää olla vertaisryhmän tapaamisia ja välipalkintoja ja sparrausta, eikö??
    Ai niin, ostin itselleni juuri Kaija Juurikkalan Äitikirjan. Sun niin on pakko se lukea.
    Raks <3

    VastaaPoista
  5. ehdottomasti samaa mieltä: keskinäinen kunnioitus kunniaan. Mukana, ja kotiin tänään kirjaston kautta!

    VastaaPoista
  6. Ihan loistavaa, huippujengi loistovaimoja koolla. Vertaistuki kunniaan tässäkin asiassa. Ja Pinkki & Pieta, te voitte olla kunniajäseninä, koska te osaatte tän jo. Voitte neuvoa meitä muita kuinka se tapahtuu. Ensimmäisen päivän jälkeen voin kertoa, että täällä ollaan vielä aika pienissä askelissa.

    VastaaPoista
  7. Luin (=torkuin) muutaman ensimmäisen luvun kirjasta: olen sen kanssa niin samaa mieltä.
    Ja komppaan Pinkkiä: kun hoitaa itse hyvin oman tonttinsa ja antaa toisen hoitaa omansa omalla tavallaan, ollaan jo pitkällä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, tässä omassa tontissakin on kyllä tekemistä.

      Poista
  8. Mäkin oon mukana!! Mulla on ehdottomasti LIIAN suuri suu, vaikka haluaisin olla diplomaatti "tyttöystävä". Pienin askelin...joo, se on mun kohdalla ainakin ihan realismia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuten Mimosa sanoi aiemmin, se on niin hankalaa, kun vaan ON oikeassa....

      Poista
  9. Mäkin voisin liittyä Täydellisiin Vaimoihin - eikun se olikin Sopeutuvat Vaimot! Meillä asiaa mutkistaa se, että mies on se jäkättäjä ja muhun tyytymätön. Kieltää kyllä olevansa, mutta on ilmeisesti silti, koska nalkuttaa. Vai onko se vain joku pohojalainen tapa ilmaista itseään, mitä en muualta kotoisin olevana ymmärrä? No, minä sitten nalkutan siitä, että hän nalkuttaa... Eli jos lopettaisin nalkuttamisesta nalkuttamisen ja sopeutuisin, hiljenisikö myös toinen osapuoli? Hmmm. Ehkä meidän pitää molempien lukea tuo kirja. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon alkanut epäillä, että se toisen nalkutus ainakin meillä johtuu mun omasta kriittisyydestä. Eli loppuisko se tosiaan, jos itse alkaa olla hiljaa? Pakko kokeilla. Kirjan ohjeiden mukaan asiasta ei saa kertoa puolisolle, pitää vain toimia. Ja mitäänhän en pohjalaisista tiedä, muuta kuin kuullut olen että helppoja ja joustavia ovat.

      Poista