keskiviikko 6. elokuuta 2014

Tietovuotoja

Veli oli laittanut eilen illalla tekstarin ennen puolta yötä, että jompaa kumpaa vanhemmista viedään ambulanssilla. Hän on persona non grata, eikä kokenut voivansa kävellä pihan poikki tarkistamaan tilannetta. Huomasin viestin vasta tuntia myöhemmin ennen klo yhtä yöllä, enkä uskaltanut enää soittaa vanhemmille ja herättää kotiin jääneen, joka on juuri nukahtanut. Soitin siis kotiseudun sairaalan päivystykseen, kysyäkseni kumpi tuotiin lanssilla ja mikä on tilanne. Nyt joku sivistyneesä maailmassa elävä epäilee, ettei niin voi tehdä.

Kyllä voi. Kotiseudulla voi, koska ihmiset ovat rehellisiä ja hyväätarkoittavia. Tiesin tämän, koska vanhempani olivat saaneet samasta sairaalasta minun potilastietojani paperilla mukaansa viime syksynä. Tietoja, joita ei ollut löytynyt, kun minua hoitava lääkäri oli niitä kirjallisesti pyytänyt. Kun vanhempani omalla lääkärireissullaan kävivät niitä kysymässä, ystävällinen hoitaja oli ne löytänyt toisesta varastosta. Tietojen ansiosta minua tutkittiin tarkemmin raskauden aikana ja selvisi, etten pysty synnyttämään normaalisti alakautta. Asia olisi muussa tapauksessa selvinnyt vasta synnytystilanteessa, ja tilanne olisi saattanut olla vakava.

Soitin siis sairaalaan ja kerroin asiani. Sairaanhoitaja kertoi ystävällisesti, että kyseessä on äitini ja lähti viemään hänelle puhelinta. Äiti oli juuri paikattavana, ja kuulin vain hänen ilahtuneen äänensä hoitajan kertoessa, että hänen tyttärensä soittaa. Pyysin välittämään terveisiä, että soitellaan aamulla ja sain riittävästi tietoa, ettei ole hengenhätä kyseessä. Äiti oli kaatunut vessareissulla ja jalkaan tullut iso haava.

Suhtaudun vähän ristiriitaisesti tähän vapaaseen tietojen luovutukseen. Se perustuu siihen, ettei kukaan ole vielä nostanut haloota asiasta. Minulle se on eduksi, koska olen kaukana ja minun on vaikea mennä paikanpäälle tarkistamaan tilannetta. Auttaa, kun soitan ja höveli hoitaja lukee minulle potilaskertomuksesta, missä mennään.

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Äidille puheluni oli valtavan tärkeä, sillä se on välittämistä hänen makuunsa. Huomiota ja vielä julkista sellaista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti