sunnuntai 24. huhtikuuta 2016

Note to self

Jatkan edellisen motkotukseni rauhoituttua saman aiheen pohdintaa. Joka on lukenut minun blogiani hamassa menneisyydessä, tietää, että on ollut monenlaista alamäkeä ja suonsilmää tällä rintamalla. Siihen nähden en voi todellisuudessa valittaa eläväni minkäänlaisessa uusperhehelvetissä. Teini on kultainen ja ihana, ei ollenkaan normiteini. Hänen äitinsä on saavuttanut jonkinlaisen henkisen tasapainon,  eikä teinin isä ole enää hänen ensimmäinen mieleen tuleva riitakumppani. Vuosiin asioita ei ole enää käsitelty oikeudessa ja voi sanoa asioiden sujuvan hyvin, vanhemmat soittelevat toisilleen tarvittaessa ja tarkistavat tilanteen, kuten teinin kanssa pitääkin. He ovat löytäneet oman tapansa olla yhteistyössä vanhempina ja olen siitä tosi iloinen.

Tämä kaikki olisi täydellistä, ellei  minua olisi. Jostain syystä olen kivenä teinin äidin kengässä ja huomaan sen tällaisissa tilanteissa. Minun läsnäoloni on liikaa eikä minun toivota osallistuvan oikein mihinkään. Läheskään aina en osallistukaan. Itse ajattelen, että meillä voisi olla paljon yhteistä, vaikka emme olisikaan ystäviä. Rakastamme samaa teini-ikäistä tyttöä, joka on meidän kummankin lapsen isosisko. Minun rakkauteni hänen lapseensa on kuitenkin jollain tavalla ei-toivottua, vaikka onkin selvää, että minun kuuluu kohdella tytärtä rakastavasti ja hyvin. On itsestäänselvyys, että toimin kuin hyvä vanhempi, mutta samalla minulla ei ole lupa olla minkäänlainen vanhempi. Näin koen. Teinin äiti on ollut aikanaan minun paikallani, miehen esikoisen uusvanhempana ja se ei mennyt kovinkaan hyvin. Nuori mies ei siedä teiniä edelleenkään siitä syystä, että tämä muistuttaa ulkoisesti äitiään, vaikka palvookin Maissia. Nuorisolla ei ole toistensa puhelinnumeroa eivätkä he ole toistensa fb-kavereita. Se on surullista. Näin ollen ihan itsestäänselvää se rakkauden osoittaminen ilman minkäänlaista asemaa ei pitäisi olla.

Mitä siis teen? Kuten aina, keskityn omiin asioihini. Elän omaa elämääni. Rakastan teiniä siten miten rakastan joka tapauksessa, mutta muistan olla odottamatta mitään. Muistan luopua kaikesta suorittamisesta, sillä se luo vain puitteet katkeroitumiselle. Annan itsestäni ja ajastani iloisesti, en odottaen mitään takaisin. Annan tilaa. En puutu vanhempien ratkaisuihin tai kasvatukseen. Se on helpottavaa, kunhan vain muistaisin sen. Täytyy tehdä siitä iso muistilappu.

Edit. Tuli mieleeni sellainenkin vaihtoehto, että ehkä minä olen vain teinin äidin mielestä hiton ärsyttävä ja ikävä ihminen? Siis sellainen blaah, boring ja so last season yhdessä pulleassa ja tyylittömästi puetussa paketissa? Mutta sitten tajusin, että ei. Ei se siitä voi johtua. Vaikka olenkin kaikkea tuota edellä mainittua, minä olen silti ihana.

12 kommenttia:

  1. Sinä olet ihana!

    Ehkä se ongelman ydin on jotakin mitä teinin äiti ei osaa edes sanoittaa, harmitusta omasta huonosta uusvanhemmuudesta, kateutta, mitä lie...

    Minä en edelleenkään osaa suhtautua lasten äitiin normaalisti, vaikka tiettyjä hänen tekemiään ratkaisuja ymmärränkin. Silti nousee piikit pystyyn heti, kun on vahingossakaan mahdollista, että hän olisi samassa tilaisuudessa (koulujen juhlat yms). Pelkään törmääväni häneen esim. uimahallissa ja en tiedä mitä tekisin. Voi kun joskus oppisi toisenlaisia reaktioita, vaikka usein epäilen sen olevan lähes mahdotonta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedätkö mä luulen kanssa, että siinä on jonkinlaista kateutta kyllä, omaa epävarmuutta. Ja sitten sitä että mä olen vaan niin blaah.
      Hei mäkään en osaa suhtautua sun lasten äitiin normaalisti. Ihan vasta lopetin heidän suvun boikotinkaan. Tuo uimahallitörmääminen olisi pahin, mieti sjuihkujonossa? Alasti? Mun tapauksessa sokeana kuin pöllö, niin että varmasti paniikissa pakenee allasosastolle? Aivan järkyttävä tilanne.

      Poista
    2. Pieta, voi ääk. Nyt tajusin että minä saatan törmätä kaupassa tai uimahallissa tai jossain tähän UUTEEN naiseen. Voi tavaton :D

      Olen ajattellut olla suuri ihminen ja kutsua eksän ja uuden mun luokse kahville ja olla niin bestistä että...Tyrmäävän upea sellainen tietysti. :D

      Poista
    3. Pinkki, sun kohdalla tuo saattaa jopa toimia, koska oletettavasti siellä on joku seminormaali vastassa (uusperheneitsyt tosin päätellen toimintatavasta) ja silloin siinä toimii tuollaiset normaalit käytöstavat. Bestis ei ehkä kannata, mutta sellainen asiallinen ja jopa mukava tuttavallisuus. Tosin tuo on nyt niin tuore juttu vielä että ota iisisti. Se voi olla myös ihan täysi pommi. Niiden kanssa toimii parhaiten lähestymiskielto.

      Poista
  2. Voi sun sukuboikottia! :D

    VastaaPoista
  3. Mä rakastan näitä sun rehellisiä kirjoituksia perheestä. Tällä hetkellä näistä on hyötyäkin.
    Mun lapsillahan on nyt "äitipuoli". En nyt oikeesti aattele niin, eikä mieskään. Mut lapseton mimmi, toinen aikuinen.
    Mua ei kauheesti ahista, mikä on ihme, mutta SE ET pojan rippijuhlat järjestetään heillä, on mulle vähän iso pala. Olen kyllä kääntänyt sen niin, et saanpa juhla rauhassa kun piika heiluu keittiössä.
    NAutin myös siitä, et vieraat on ähes kaikki mun suku, että kivaa oloa hälle vaan.

    Mutta koska siis luen sun blogia, sekä työstä, että yks.elämästä, niin minähän käyttäydyn täydellisen kauniisti.

    Huraa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos muru, kauniisti sanottu! Mä en oo kyennyt kommentoimaan mitenkään tuota teidän tilannetta, mutta sanon nyt vaan että onnea ja menestystä uudelle äitipuolelle! Vaikka teidän ero on muhinut pitkään ja kaikki on ollut selvää, niin kuka juuttaan idiootti muuttaa toisen vanhaan kotiin varttitunti sun muuton jälkeen? Mulla ei riitä empatiaa hänelle, voin kertoa. Mun mielestä kannattais odottaa, että on edes tyyny kylmennyt lähdön jälkeen. Tavallisempaa toi on miehille, mutta mä en tajua, miksi ei voi vaan seukkailla (tai olla seukkailematta) ja nähdä kun huvittaa? Mikä juttu tuo yhdessä asuminen on? Jos mä voisin, mä asuisin naimisissakin kahdessa kodissa. Musta se olis mahtavaa, voisi ikävöidä toista ja suunnitella kivaa yhteistä aikaa. Ja möllöttää omissa nurkissaan silloin kun kyllästyttää toisen naama. Yhdessäasuminen on niin yliarvostettua. Sun kannalta tietysti hyvä kun vaikuttaa elatuskykyyn, jos niin haluaa ajatella. Noissa rippijuhlissa on kyllä potentiaalia isoonkin episodiin. Veikkaan, että miss uusi äitipuoli tekee kuten minä aikoinaan eräänä juhannusaattona, itkee supermarketin parkkipaikalla auto täynnä ruokaa ja miettii ettei halua mennä kotiin kun ahistaa. Ja nyt kun esitit asian noin, oon kiitollinen että saan mennä juhliin vain kakku kainalossa. Mun täytyy vaan näyttää ihan törkeän hyvältä.

      Poista
    2. JA niin, se hyvältä näyttäminen on elinehto! KAuas meil on aika miettii ulkonäköä ja vaatteita? Mulla vajaa kolme kk :D

      Poista
    3. Mulla on onneksi vielä vähän enemmän. Mut mä en fustraa joten kiire tässä tulee. Ja hampaatkin pitää valkaista.

      Poista
  4. SÄ NIIN sanoit sen mitä ajattelen!!! KIITOS olet ihana.
    Siis onhan se nyt kaistapäistä muuttaa heti sisään. Hulluhan se on. Tai hulluna rakastunut!
    Poikien mielestä se on ihan kiva tyyppi ja "naureskelee meidän jutuille", mutta kuinka kauan. Ihania nuopojat on mutta yksiä vittupäitä sille päälle sattuessaan. Kauan riittää huumori?
    Mä en myöskään tajua miksi pitää asua yhdessä. Siis ihan oikeesti. Ei se ole kivaa. TAi kivempaa on ku ei arki rysähdä hetti niskaaan.
    Mun ystävä muutti oman eronsa jälkeen lastensa kanssa miehen luo jonka eksä muutti ulos sen vartin aiemmin. TAlossa vuoroviikoin miehen kolme lasta! Plus huonot välit eksään tietty.
    KAveri on ollut koko ajan onneton! JA mä kysyn miks vitussa oli pakko muuttaa heti yhteen?
    UUHHHH!!!
    Mä olen happy näin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ei kenenkään lapset ole niin ihania, että niitä pitkään jaksaa. Paitsi omiaan. Mä en oo yleensä edes suostunut tapaamaan toisen lapsia, ennen kuin oon ollut vihkimävarma, että tästä tulee jotain. Teidän lapsille tieto erosta tuli kuitenkin vasta vähän ennen sun muuttoa ja sit heti perään sinne, niin ei huh huh. Mun mielestä yhdessä asuminen ei oo se paras tapa tutustua toiseen ihmiseen ja sen lapsiin. Siis niinkuin marssijärjestyksenä. Ja erosta suoraan uuteen perheeseen, ihmiset on tosi yksinkertaisia kun ne kuvittelee että se voi ikinä toimia. Kuinka läheisriippuvainen täytyy oikeasti olla, ettei kestetä hetkeäkään itsenäistä elämää?

      Joo, pidä niin toi. Älä ota vastaan toisen pyykkejä ja laita ruokaa vain törkeän hyvää seksiä vastaan. Deittaile ja pidä hauskaa muru. Ja pidä vaihtoehdot ja mieli avoimena. Sulla voi olla hyvä juttu menossa, mutta ei se siitä ajan kanssa huonommaksi mee, vaikka ottaisit rauhallisesti. Todennäköisesti paranee vaan.

      Poista
    2. Nimenomaan, olen vannoutunut deitailija tässä kohtaa. Mulla on miesrinki. On muuten oikeastikin :D

      Eniten tapailen tuota jonka kanssa ei ole suhdetta ja luojan kiitos, se tekee mulle ruokaa huomenna. Ihan olen hyvin kohdeltu suhdekammoinen.

      Poista