maanantai 14. heinäkuuta 2014

Kesä etenee

Niin paljon ajatuksia, niin vähän aikaa kirjoittaa. Kesä on edennyt perheloman tahdissa, ensi viikon jälkeen jatkuu minun ja tyyristyllerön oma loma. Sitä odotellessa. Lomalla ollaan tehty kotihommia, aloitettu säilöminen, tavattu ihmisiä, saateltu miehen esikoinen armeijaan ja käyty tänään moikkaamassa häntä siellä. Lomassa parasta on ollut ihmisten tapaaminen, sukulaisten ja erityisesti ystävien tapaamiset. Niitä on lisää luvassa ensi ja seuraavalla viikolla. Minulla ja meillä on älyttömän kivoja ystäviä. Sellaisia ystäviä, joiden kanssa saa nauraa, pohtia asioita, oppia uutta, joutua tarkistamaan omia näkökantojaan, itkeä, olla keskeneräinen. Ihaninta minusta on olla hyväksytty omana itsenään omine hölmöine piirteineen.

P kysyi sopeutuvan vaimon kuulumisia. Haasteellista ja hidasta on muutos. On vaikeaa olla hiljaa, neuvomatta ja puuttumatta. En onnistu siinä kovinkaan hyvin. Mietin myös ystäväni ajatusta siitä, että hän on rehellinen tunteissaan ja sanoo ääneen mitä ajattelee ja tuntee. Että mies on kartalla missä mennään. Sopeutuvana vaimona suljen paljon ajatuksiani pois, nielen ne. Välillä mietin, pitääkö minun lakata olemasta minä, jotta parisuhde toimisi paremmin. Vain itseään voi muuttaa, tiedän sen. Tällä hetkellä pohdin sitä, mikä on sellaista minussa, mitä en edes halua muuttaa, vaikka se ärsyttäisikin toista. Tilan antaminen toiselle on ehkä agenda numero yksi juuri nyt ja samalla tilan ottaminen itselle.Ihminen, joka on sinut oman tonttinsa kanssa, ei ehkä koe niin paljon tarvetta häärätä toisten tonteilla.

Mikä on minun, minua? Kesä on ollut hyvää aikaa miettiä sitäkin. Mikä ja millainen ihminen olen, mitkä asiat minulle ovat kaikkein tärkeintä, luovuttamatonta? Millaiseksi haluan tulla ja kasvaa? Mitä tavoittelen, mitä toivon? Yksi ajatus, joka on pyörinyt päässämi on "Riitä itsellesi ihminen". Se on jäänyt mieleeni jostain vanhasta lehtijutusta tai runosta. Muistan, että se liittyi ajatukseen rakkauden kerjäläisenä olemisesta. Että  ihmisen pitäisi olla tarpeeksi onnellinen ihan yksin, riittää itselleen. Parisuhde ja kaikki muu on vain bonusta. Ellei ole onnellinen yksin, ei ole sitä parisuhteessakaan. Onnen kerjäläisenä onni on aina muualla. Oma mieleni toimii nykyään niin, että onni on tässä. Onni on pääni sisällä. Aivan erityisesti se on läsnä myös vuorovaikutuksessa pienen ihmeeni kanssa. Rakkaus lasta kohtaan on tehnyt minusta onnellisemman kuin koskaan. Silti oudolla tavalla vaikeinakin aikoina olen kokenut vahvaa sisäistä onnea. Kääntöpuolena on, että minun on vaikea tarvita muita. Olen omavarainen onneni suhteen, itseriittoinen. Minun onneni on usein omassa kuplassa, jonne tällä hetkellä mahtuu lisäkseni vain prinsessa Paukkumaissi.

Minun kanssani ei ole kyllä helppo elää.

6 kommenttia:

  1. Aika aikaansa kutakin, kuplassakin. Kyllä sieltä jossain vaiheessa aina löytää uloskin. Nyt kun pieni on vielä pieni, kuplassa on ihan hyvä ja tarpeellistakin olla.

    Ja nuo toisten tontit... Mies sanoi mulle kerran, että rukoilee enemmän sitä, että hän itse muuttuis, jotta mulla olis hänen kanssaan hyvä olla. Ettei toivo mun muuttuvan. OHO! Sai siinä taas vaimo vähän nolona miettiä omia toiveitaan.

    Onni on rakkaus, joka ei vaadi. Onnea myös se, että siihen voi pyytää voimia ja sitä toteuttaa parhaansa mukaan huonoinakin päivinä.

    Paljon pusuja ja jaksamista!

    Pieta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, miten kauniisti rukoiltu ja ajateltu <3 kultainen! Ja aamen, niin se on. Sitä kohti.

      Poista
  2. Mahtavatkohan nuo lopultakaan sulkea toisiaan pois, tuo sopeutuva vaimous ja toisaalta tunteiden ilmaisu? Ja osaakohan nyt muotoilla sen sanoiksi...!

    Jos on sovittu että toinen hoitaa jonkun tietyn asian, ei siihen pidä tietenkään sopeutuvat vaimon puuttua, eikä varsinkaan siihen suorittamistapaan. Eikä ehkä lähetellä ovelia piiloviestejä tyyliä "harmittaa kun tiskit ovat tiskaamatta", mutta toisaalta ehkä on ihan sallittua kuitenkin jollain tavalla yrittää sanallista myös tunteitaan.

    Täytyy vähän kehitellä tätä ajatusta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä! Niiden ei tarvitse (ehkä) sulkea toisiaan pois. Mutta etsin sitä tapaa, kuinka purkaa omaa turhautumista, kun ei ole tyytyväinen lopputulokseen toisen hoitaessa asioita. En halua pitää kiinni omista huonoista puolistani, sen osan minuuttani karsisin mielelläni. Täytyisi varmaan taas lukea ohjeet uusiksi, niin että omat ajatukset selkiäisivät.

      Poista
  3. Rakkaudessa on paljon kyse hyväksymisestä. Siitä että hyväksyy toisen sellaisena kuin hän on, mutta on sitten mahdollisuus olla ihan täysin paljaasti, rehellisesti oma itsensä ja toisen sellaisenaan hyväksymä. Kyllä se tie sieltä löytyy, mutta sopeutuvan vaimon opit on ehkä turhan kovat sun tielle siksi, kuka haluat olla. Onhan sulla oikeus olla sopeutumatonkin vaimo, kupalassa elävä vaimo ja silti tulla hyväksytyksi. Vaikka en tarkoita sitä, että se antaisi mahdollisuuden olla ilkeä, ikävä tai loukkaava toiselle, tai olla hyväksymättä hänen ominaisuuksiaan. Myllerrys on varmasti hetken aikaa käynnissä, kunnes Paukkumaissi ja sun äitiys löytävät tilan parisuhteessa. Hyvä siitä tulee <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Viisaita ajatuksia muru! Luulen, että tuo hyväksyminen on sitä mitä mä yritän tilan ottamisen kautta tehdä. Hakea tilaa itselleni ja antaa sitä muille. Mies sanoi jännästi yhtenä päivänä ruokarukouksesta, ettei mulla ole ollut tilaa siunata ruokaa, kun se ei ole heillä ollut tapana. En ollut ajatellut sitä, luovuin vain kun se tuntui epämukavalta lapsista aikanaan. Nyt oman lapsen kanssa ei enää tarvikaan luopua, vaan voin hänen kanssa siunata ja se sopi miehelle. Tuntui tosi kivalta!

      Poista