sunnuntai 22. helmikuuta 2015

Lomalainen

Paastonaika alkoi keskiviikkona. Jaksan hehkuttaa pääsiäispaastoa vuodesta toiseen siitä syystä, että se on minulle parasta aikaa vuodessa. Jostain syystä se palvelee minua niin, että pääsen irti minua sitovista asioista. Paasto tarjoaa iloa ja lepoa, pysähtymistä hetkiin, syvää onnen ja vapauden tunnetta. Siksi se tuntuu ihan mahtavalta.

Tänä vuonna lomailen sokerista ja stressistä. Sokeri tarkoittaen karkkia ja makeita herkkuja. Pyrin välttämään lisättyä sokeria kaikessa, mutta en ole ehdoton sen suhteen ts. en stressaa, siitäkään. En ole koskaan yrittänyt paastota stressaamisesta, siksi tämä on mielenkiintoinen ihmiskoe. Toimii ainakin toistaiseksi. Menen kohti asioita, joita jännitän ja turvaudun pyhään huolettomuuteen. Sanon itselleni; hyvin se menee, siitä vain, rohkeasti. Jumala pitää meistä huolen. Kieltäydyn murehtimasta asioista. Toistan itselleni "hyvin se menee"-lausetta, kuin mantraa. Toinen mantrani kaiken kaaoksen ja keskeneräisen ääressä on "Elämän ei tarvitse olla täydellistä ollakseen ihanaa."

Joku muu osaa tämän varmaan ilman paastoakin. Minä en.

6 kommenttia:

  1. Kuten sen mulle joskus ilmaisit: Sulla on hyvä kaaoksensietokyky. Ei ole täydellistä siellä, mutta just hyvä!

    VastaaPoista
  2. Minulla alkoi paastonaika kompastellen: flunssassa.

    Ajattelin, että pidän taukoa medialaitteista ja luen ylevää kirjallisuutta... No tietäähän sen, mitä tapahtuu kun iskee räkäinen itsesääli.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvät paastoteemat sulla. Mä oon joka vuosi apinoinut vähän myös Jaakko Heinimäkeä, jonka mukaan paastolla on hyvä keskittyä hitaaseen ja hyvään ruokaan. Ylevä kirjallisuus olisi mulle ehdottoman tarpeellista. Toivottavasti sait jo flunssan selätettyä. Iloa paaston aikaasi ihanainen :)

      Poista
  3. Ihana tuo toinen mantra, kiitos siitä! Se olkoot minun paastolauseeni tänä vuonna. Yritän myös antaa kaiken turhan mennä, tarkoittaen tätä tavarapaljoutta. Jo vähän siivottua olen saanut enkä yhtäkään kiertoon laittamaani "romua" ole kaivannut. Ehkä tämän materiakasan alta on kuin onkin ulospääsy.

    Siunattua paastonaikaa koko perheelle!

    Pieta

    VastaaPoista